Soudal

Jaar van oprichting
1966
Sponsor sinds
2013
De Soudal Groep is Europa’s grootste onafhankelijke producent van siliconen, lijmen en PU schuimen voor zowel de vakman als de particuliere gebruiker. Het Belgische familiebedrijf uit Turnhout, dat in 1966 door Vic Swerts werd opgericht, is inmiddels uitgegroeid tot een internationale speler. De groep heeft 19 productievestigingen in 5 werelddelen, verkoopkantoren in 44 verschillende landen en 64 dochterondernemingen. Sinds 2015 zijn ze hoofdsponsor van Lotto Soudal.

Luc Thys, Group Director Marketing and R&D Soudal

Hoe lang is Soudal al partner van Lotto Soudal?

“In 2015 zijn we naamsponsor geworden, nadat we ervoor al goede ervaringen hadden opgedaan als sponsor op de broek. We zijn toen meteen een engagement op lange termijn aangegaan van zes jaar. Dat is redelijk ongebruikelijk in de wielersport, en in de pers werd daar met grote ogen op gereageerd. Maar dat is typisch Soudal: we beslissen snel, stropen dan de mouwen op en gaan er volledig voor. Ondertussen hebben we het originele contract, dat liep tot 2020, al opengebroken tot 2022 en hebben we onze sponsoring vanaf midden 2019 flink verhoogd tot op gelijke hoogte met Lotto.”

Waarom is wielersport, en meerbepaald Lotto Soudal, belangrijk voor Soudal?

“We hebben in 69 landen een kantoor en verkopen onze producten in 140 landen wereldwijd. In een normaal jaar (in 2020 zag de koerskalender er uiteraard anders uit) koersen onze drie ploegen in 22 à 23 landen daarvan. En de Tour de France alleen al komt in 190 landen wereldwijd in de media! Dat betekent gigantisch veel exposure in voor ons belangrijke landen, die we via weinig of geen andere kanalen kunnen bereiken. Lotto Soudal is zo het ideale platform om wereldwijd merkbekendheid en merkimago op te bouwen. Bovendien is wielersport niet selectief naar de doelgroepen toe. Zowel de vakman in de bouwsector, de architect als de Doe-Het-Zelf-klant kan door de wielersport bereikt worden.”

Worden de verwachtingen ingevuld?

“Niet elk jaar is een “Grand Cru” maar we kijken op lange termijn, en daarmee halen we een bovengemiddeld resultaat in verhouding tot de budgetten van onze ploeg.”

Wat maakt Lotto Soudal uniek voor jullie?

“Het feit dat Lotto Soudal, net als Soudal, een stabiel Belgisch exportproduct is dat ver buiten onze eigen landsgrenzen succesvol is. Daarnaast vinden we in de wielersport heel wat waarden die ons nauw aan het Kempische hart liggen, zoals hard werken, vroeg opstaan en doorzetten. En de wil om te winnen! Daarmee groeit Soudal al 50 jaar lang gemiddeld met ‘double digit’ cijfers, zoals dat heet. En die ambitie willen we ook via de ploeg blijven uitstralen.”

Aan welke prestaties of gebeurtenissen hebben jullie tot dusver het meeste plezier beleefd?

“Aan de overwinningen met de grootste internationale uitstraling, met natuurlijk vooral de 12 etappezeges in de Tour de France die we de afgelopen zes jaar als hoofdsponsor mochten vieren. En dan denk ik persoonlijk vooral aan de drie sprintoverwinningen op de Champs Elysées (2 x Greipel en 1 x Ewan), waar we als sponsor telkens bij aanwezig waren en die een onvergetelijke herinnering zijn! Maar belangrijker is natuurlijk dat er daar 22 ploegen meerijden, en één daarvan met de helft van het aantal overwinningen gaat lopen in wat het officieuze wereldkampioenschap sprint wordt genoemd. En wereldwijd gigantisch veel exposure oplevert!”