Lotto

Jaar van oprichting
1934
Sponsor sinds
1984
De Nationale Loterij organiseert openbare loterijen, weddenschappen, wedstrijden en kansspelen. Dat gebeurt op een sociaal verantwoorde, betrouwbare en veilige manier. Tegelijk zorgt de Nationale Loterij voor meer dan spelplezier alleen. De opbrengst van de activiteiten vloeit terug naar de maatschappij via subsidies en sponsoring. In 1985 stapte Lotto als hoofdsponsor in het wielerpeloton. Ze ondersteunen ook veel Belgische wielerwedstrijden.

Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder Nationale Loterij

Waarom is wielersport zo belangrijk voor Lotto?

Wielersponsoring is het paradepaardje van de sponsorstrategie van het merk Lotto. Lotto en het wielrennen delen al jarenlang dezelfde waarden: de drang om te winnen, dat winnen alleen kan door te proberen, dat wie niet kan verliezen ook nooit zal winnen. Er is elke week wel een Lottowinnaar in de buurt. Lotto en wielrennen zijn niet polariserend, staan voor populariteit en toegankelijkheid, brengen kampioenen en helden dicht bij de mensen, onze spelers.

Worden de verwachtingen ingevuld?

Jaarlijks wordt gemeten wat de wielerploegen, in termen van mediavisibiliteit, ons merk bijbrengt. Maar belangrijker is dat Lotto Soudal verbindend werkt met onze spelers. Door ons jarenlang partnership stralen de resultaten van onze wielerploeg ook af op het imago van het merk. Successen worden gedeeld, maar dat geldt ook voor tegenslagen. Onze verwachtingen lopen in grote lijnen gelijk met de verwachtingen van de wielerploeg. Het ene jaar worden ze dus ingevuld, het andere jaar is dat minder het geval.

Voor het 37e jaar op rij houdt het huwelijk tussen Lotto en de wielerploeg stand. Wat is het geheim?

Trouw aan haar roots van 37 jaar geleden blijft Lotto Soudal een team met een sympathieke en warme uitstraling. Een challenger van de grote en rijkere buitenlandse teams, een project waarin ook jonge renners en rensters de kans krijgen om door te groeien tot topniveau binnen de internationaal steeds hardere concurrentie. En die rol willen we ook in de toekomst blijven spelen.

Wat maakt de Lotto Soudal-wielerploeg zo uniek voor jullie?

Wat in 1985 begon als een opleidingsproject voor Belgische wielerkampioenen, is zoveel jaar later uitgegroeid tot een duurzaam project dat kan steunen op een zeer brede en solide basis met zowel een dames- (sinds 2006) als een U23-ploeg (sinds 2009). Er is een grote anciënniteit in het peloton, die ongetwijfeld veel ervaring, knowhow en wijsheid heeft doen rijpen. Maar onze leeftijd heeft niets ingeboet aan dynamisme, vernieuwing en ambitie.

Zo bleek ook in 2016 toen de structuren van de ploeg werden opengetrokken waardoor ook onze belangrijkste stakeholders - onze fans - zich duurzaam konden verbinden aan hun favoriete wielerploeg. Met Captains of Cycling werd een unieke structuur op poten gezet waarin de band tussen supporter, ploeg en sponsor nooit sterker was.

Aan welke prestaties of gebeurtenissen hebben jullie tot dusver het meeste plezier beleefd?

Prestaties met grote nationale weerklank kunnen ons uiteraard steeds bekoren. Denk maar aan de dubbel Ronde van Vlaanderen – Parijs-Roubaix van Peter Van Petegem in 2003, de winst van Grace Verbeke in de Ronde van 2010 of het wonderjaar van Philippe Gilbert in 2011. Maar tegelijkertijd zijn we ook heel trots op ons sprinters-DNA dat we hebben opgebouwd met respectievelijk Robbie McEwen, André Greipel en nu Caleb Ewan. Onze grootste verdienste – en uiteraard ook de verdienste van onze Lottospelers – blijft echter de stempel die we als merk hebben gedrukt - en nog steeds drukken - op het Belgische wielrennen. Tal van wielerwedstrijden kunnen rekenen op onze jarenlange steun en heel wat renners hebben dankzij Lotto hun profcarrière kunnen vorm geven.