ProTeam Roger Kluge: “Vertrouwen is de belangrijkste eigenschap van een sterke sprinttrein.”

De ervaren Lotto Soudal-renner vertelt over wat het betekent om lead-out renner te zijn.
Algemeen 19 februari 2022

De ervaren Lotto Soudal-renner Roger Kluge is al twaalf seizoenen prof en begon dit jaar aan zijn vierde jaar bij het team. De Duitser geeft een inzicht in welke skills een lead-out renner moet bezitten.

Roger Kluge bouwde al heel wat ervaring op in het voorbereiden van massasprints. Maar wat is nu volgens hem hét belangrijkste element om een sterke lead-out trein te vormen?

“Ik denk dat vertrouwen veruit het belangrijkste element van een goede sprinttrein is. Je kan zoveel roepen en tieren of je wil, maar de meest efficiënte manier lijkt me toch wanneer er niet veel gezegd hoeft te worden vanwege wederzijds vertrouwen. Je moet gewoon vertrouwen hebben in de jongens voor jou. Maar evengoed de ploegmaats achter jou, want meestal hebben zij nog een beter overzicht dan de renner die aan kop rijdt, en die meestal tegen de limiet aan zit.”

(Lees verder onder de foto.)

Welke vaardigheden hebben goede lead-out renners gemeenschappelijk?

Roger Kluge: “De belangrijkste eigenschap van een lead-out renner is en blijft nog steeds de fysieke paraatheid. Je moet in uitstekende vorm verkeren en het is niet zo dat je tijdens de sprintvoorbereiding slechts één inspanning moet leveren. Hetzelfde geldt voor Caleb trouwens, hij doet misschien 15 tot 30 korte sprints in de laatste tien kilometer, enkel en alleen om in positie te blijven. Daarna moet hij nog eens één grote sprint leveren aan het eind. Je hebt dus renners nodig die hoge wattages trappen op korte tijd en dit meerdere malen kunnen herhalen. Nu ik wat ouder word moet ik toegeven dat ik vaker voor de veilige optie kies. In het verleden zou ik misschien een andere weg gekozen hebben, maar naarmate je ouder wordt, schuw je de risico’s wat meer. In mijn geval kan ik dit echter compenseren met mijn uitgebreide ervaring. Doorheen de jaren merk ik dat het beter lukt om het grotere plaatje in me op te nemen over de dingen die rond mij gebeuren. En die organisationele skills zijn echt cruciaal, want de sprintvoorbereiding kan je soms vergelijken met een oorlogszone. Je hebt meer nodig dan enkel ervaring om er bij te zijn in de finale. Uiteraard is ervaring een groot deel dat me helpt maar ook mijn benen zijn zeker en vast nog goed genoeg om dit te doen.”

(Lees verder onder de foto.)

Hoe is het om samen te werken met Caleb Ewan, een van ’s werelds beste sprinters?

“In de voorbije jaren heb ik heel wat tijd doorgebracht met Caleb”, zegt Roger Kluge. “Het is een heel toffe samenwerking, maar ook enorm intens. Je deelt alle goede, maar ook mindere momenten. Om maar een voorbeeld te geven, vorig jaar in de UAE Tour hadden we enkele dagen nodig om onze nieuwe renners te integreren in de sprinttrein, wat voor frustraties zorgde. We wisten dat Caleb klaar was om te winnen, we hadden enkel wat tijd nodig. En uiteindelijk lukte het ook in de laatste etappe. Ook in de Giro, waar de tweede etappe een mooie sprintkans was, vielen er wat woorden omdat ik de verkeerde beslissing nam. Dan is het zaak om door deze moeilijke momenten heen te vechten, te analyseren en vooral heel veel te praten. We wisten dat we het konden, dus grepen we de volgende sprintkans met beide handen en wonnen we.”

Dit seizoen verwelkomt de 36-jarige Duitser zijn landgenoten Michael Schwarzmann en Rüdiger Selig bij het team, die de sprinttrein zullen versterken.

“Michael en Rüdiger zijn heel goede versterkingen voor het team. Rüdiger kan op verschillende plaatsen in de lead-out worden ingepast en heeft een gelijkaardige stijl als die van mij, wat een bepaalde ‘smoothness’ in de trein brengt. Ook Michael zal heel wat ervaring toevoegen. Voor mij is het zeer  fijn om wat extra Duitsers in het team te hebben”, besluit Roger Kluge.

Foto's: Facepeeters.

In dit artikel