ProTeam Voormalige werelduurrecordhouder zet Lotto Soudal renners correct op de fiets

“Het klinkt gek, maar je moet durven de renners hoger op hun fiets te zetten", zegt Lars Teutenberg
Algemeen 31 december 2020

Lars Teutenberg is een wereldautoriteit wanneer het aankomt op aerodynamica en bikefitting. Teutenberg komt ook uit een echt wielernest. Broer en zus en zelfs zijn eigen dochter waren of zijn profrenners. Na zijn loopbaan verbeterde Teutenberg maar liefst drie keer het werelduurrecord op… ligfiets. In 2002 reed hij in één uur tijd 82,6 kilometer. Snelheid en aerodynamica zitten in de genen van de 50-jarige Duitser.

“Eén poging deed ik op het racecircuit van Zolder, maar ik crashte er. Ik veranderde één en ander aan de fiets en later deed ik dan nog drie gesklaagde pogingen op een ander testcircuit. Me daarmee bezighouden maakte me wel duidelijk hoe krachtig en belangrijk aerodynamica wel is”, zo vertelt Lars Teutenberg.

Altijd al was ik geobsedeerd door aerodynamica en ik was ook wel steeds vooruit op mijn tijd. Een beetje thinking out of the box. Uiteindelijk steek je van elke fase wat op. Van de fiets van de de mensen die ermee bezig zijn, van de inertie-aspecten, en van zo veel meer. Het is een constant leerproces.”

Op die manier is de Duitse specialist de man op de juiste plaats om de Lotto Soudal renners op een correcte manier op hun fiets te zetten.

Al wat ik leerde, in mijn vrij korte ligfietsperiode, heb ik toegepast op mezelf. Zo was ik bijvoorbeeld een van de eersten die op de piste reed met een Greg LeMond-type opzetstuur. Achteraf en nu is dat zowat standaard geworden voor iedereen. Ik reed ook al met clinchers (banden in plaats van tubes) voor anderen dat deden. Ik denk dat uiteindelijk Tony Martin de eerste was die dat overnam en er dan ook vier keer wereldkampioen tijdrijden mee geworden is. Vijftien tot twintig jaar geleden werden clinchers bekeken als banden om mee te trainen. Of dingen die thuis hoorden op een citybike. Een wiel evolueert constant. Het blijft rond, dat wel, maar de rest verandert constant.”

Teutenbergs passie werd zijn job. “Nog toen ik renner was, testte ik al dingen uit voor Jan Ullrich of deed ik de eerste testen voor SRM. Met mijn ligfiets deed ik verschillende zaken in  de windtunnel. Ik kende het daar en kwam er terug met andere ploegen. Toen ikzelf stopte met koersen werd ik de technical guy van T-Mobile. Die ploeg werd later HTC-Columbia en daar ontmoette ik Maxime Monfort…”

Monfort, de huidige Performance Manager van Lotto Soudal, werd in die periode Belgisch tijdritkampioen. Monfort en Teutenberg bleven contact met mekaar houden.

Nu doen we voorbereidende tests tijdens de ploegdagen in Hasselt, maar later trekken we naar de piste voor meer specifiek werk. Onze Ridley-fietsen zijn verschrikkelijk goed, maar uiteindelijk draait het ook - vooral vanuit mijn bikefittingstandpunt - om de interactie tussen wiel en tube, de kleding is belangrijk, er valt nog zo veel te doen. Ik moet wel zeggen dat ik zie dat Lotto Soudal de afgelopen jaren een geweldige job gedaan heeft. De ervaren renners hebben weinig aanpassingen nodig. Sommigen worstelen met een specifiek probleem en daar werken we dan aan. Maar… we hebben nog zo veel jonge renners en daar valt nog heel veel aan te werken. Zij starten quasi van nul.

Het klinkt gek, maar belangrijk is dat je moet durven de renners hoger op hun fiets te zetten. Wanneer je een renner - we spreken vooral over stuurhoogte - vijf centimeter lager zet, kan je, op een uur tijd, een tijdwinst van twee tot drie minuten boeken. Dat is indrukwekkend. Maar… de meeste renners zitten al erg laag. Ik zet ze nu hoger en ze slagen erin meer kracht te ontwikkelen omdat ze die positie makkelijker kunnen volhouden. Na wat aanpassing aan de nieuwe positie, krijgen ze allemaal wat huiswerk mee naar huis. En dan is het mijn job om de juiste balans te vinden. Hoewel het, wegens verschillen in vorm van het lichaam, van renner tot renner verschilt, kan je aerodynamica meten. Toch blijft het moeilijk om zomaar, zelfs op wetenschappelijke basis, te zeggen: “dit is jouw ideale hoogte”. Aerodynamica is zo complex. Veel factoren, waar je geen zicht op hebt, spelen een rol. Daarom kijken we steeds meer naar die power output en de feedback van de renners daarop. Werkelijk elk detail telt. Marginal gains lead to significant improvement. De kloof tussen de verschillende ploegen wordt steeds kleiner. En net daarom zijn wij hier.”

De volgende stap voor de Lotto Soudal-renners wordt de test op de wielerbaan van Valencia tijdens het trainingskamp in januari.